Denník N sa otvorene definoval ako účastník informačnej vojny

28. februára 2015, Andrej Kováč, Nezaradené

Denník N dňa 28. februára 2015 uverejnil článok „Je vojna a ľudia ako Čarnogurský nie sú na našej strane“ s úvodnou vetou „Médiá sú v informačnej vojne zbraň a našich nepriateľov k nim nesmieme pripúšťať“. Médium sa tak otvorene definovalo ako účastník informačnej vojny na jednej z jej strán. Informačná (informačno-psychologická) vojna je pritom psychologické ovplyvňovanie obyvateľstva alebo príslušníkov ozbrojených síl prostredníctvom poskytovania selektívnych informácií s cieľom dosahovania politických alebo vojenských cieľov. Dominantným nástrojom používaným v informačnej vojne je propaganda.

Médiá, ktoré sa na vojne zúčastňujú, miesto svojho (naivne chápaného) poslania zorientúvať verejnosť prostredníctvom nimi prinášaných informácií (informatívna funkcia žurnalistiky) sledujú primárne cieľ presviedčať verejnosť (persuazívna funkcia žurnalistiky) o tom, že jedna zo strán informačnej vojny je tá dobrá (spravodlivá, demokratická…) a druhá tá zlá (nespravodlivá, nedemokratická…). Danému cieľu je podriadená selekcia informácií, v zmysle ktorej je prípustné aj podávanie nepravdivých informácií (dezinformácií), a to vtedy, keď sú v prospech „dobrej strany“ alebo v neprospech „zlej strany“. Informačná vojna preto značne sťažuje prácu analytikom alebo komukoľvek, kto sa usiluje dopátrať sa k pravde o prebiehajúcich udalostiach.

V poslednom čase sa akoby vrece roztrhlo s aktivitami, ktorých cieľom je okrem iného dokázať, že tzv. alternatívne médiá vystupujú ako subjekty informačnej vojny (link) (link) (link) (link). Jednej z nich (tretí a štvrtý odkaz) sa zúčastnil aj zástupca šéfredaktora Denníka N Konštantín Čikovský, ktorý je autorom predmetného článku „Je vojna a ľudia ako Čarnogurský nie sú na našej strane“. Takéto aktivity by som považoval za mimoriadne prínosné, pokiaľ by neboli (ako možno s určitosťou predpokladať) súčasťou informačnej vojny. Pre vyváženosť by bolo na mieste poukazovať na skutočnosť, že ako subjekty spomínanej vojny vystupujú aj (isté) tzv. mainstreamové či mienkotvorné médiá, z ktorých niektoré (Denník N) to aj otvorene deklarujú.